ISLAM Walid al-Kubaisi, ursprungligen från Irak, sedan dryga 25 år norsk medborgare. PI har tidigare visat hans eminenta NRK-program om det muslimska brödraskapet från 2010. I denna video berättar han om ett fenomen som man tidigare mest såg i Mellanöstern, i Syrien, Egypten och Libanon; rese- eller njutnings-”äktenskap”, på arabiska kallade misfar. Det är tillfälliga, korta äktenskap som mannen kan ingå när han befinner sig på resa. Misfar-äktenskapet har som mål att ge mannen njutning och kvinnan pengar. Walid al-Kubaisi berättar att denna typ av äktenskap också praktiseras i djupt religiösa kretsar i Norge, Danmark och Sverige.
Måste då inte ett äktenskap på något sätt välsignas för att vara giltigt?
Inom islam kan man gifta sig på ett kafé, hemma eller i moskén, det vill säga var som helst. För att äktenskapet ska vara giltigt måste det bevittnas. Vittnena kan vara 1. två män 2. en man och två kvinnor 3. fyra kvinnor. Det senare är vanligt eftersom kvinnor som praktiserar tillfälliga äktenskap litar på andra kvinnor. De litar på de andra kvinnorna som vittnen eftersom samhället ser denna typ av relation, inte som ett äktenskap utan, som prostitution.
Kvinnorna i de tillfälliga äktenskapen ser dem som religiöst legitima vilket ger dem gott samvete. Inom det muslimska samhället ser man samboskap och att ha en kärleksrelation som hor. Med en fatwa som säger att man under en tid kan vara gift mot pengar får kvinnorna gott samvete. De har inte gjort något som är religiöst felaktigt och om något händer, någon upptäcker det tillfälliga äktenskapet, då kan de bara säga att ”vi har följt en fatwa”.
Denna information har Walid al-Kubaisi fått via djungeltelegrafen, man har berättat det för honom, det finns inga studier, ingen statistik. Det finns i Norden.
Men, de muslimer som kommer hit måste ju anpassa sig efter norsk lag?
Jag är helt enig med dig, säger Walid al Kubaisi, men enligt norsk lag kan man gifta sig med en kvinna, en hustru kan registreras. Jag har talat med många som har gift sig med två kvinnor. Så finns det andra – inte särskilt många – som har gift sig med tre eller fyra kvinnor. De säger att det inte strider mot norsk lag så länge som de endast registrerar en hustru eftersom den norska lagen inte straffar en man som finner en annan kvinna utanför äktenskapet. De följer guds lag som inte går att ändra.
Du har tagit upp denna fråga för att du vill att den ska debatteras. Vilken typ av reaktioner har du fått hittills?
Jag har fått både positiva och negativa reaktioner. Vissa säger att jag inte får tala om negativa aspekter av islam eftersom norrmän kommer att bli rasister, norrmän kommer att bli chockerade. Vissa säger att det är bra att jag tar upp frågan, att det är viktigt att norrmän får veta vad som försiggår i den muslimska menigheten i Norge och om muslimer ägnar sig åt tillfälliga äktenskap får de sluta med det eftersom det är hor. En del kvinnor säger att de tillfälliga äktenskapen ökar kvinnans frigörelse.
Men, är inte det senare bara ett spel för galleriet?
Jag vet inte. Det jag vet är att mannen köper eller hyr kvinnan en bostad där hon och hennes fattiga familj kan bo i. Han försörjer dem också och dessutom får hon en stor gåva.
De här kvinnorna som bedriver vad man närmast kan beteckna som prostitution, tror du inte att denna företeelse ytterligare kan försvåra integrationen i det norska samhället?
Utan tvivel är det så. Många kommer att reagera och inte acceptera de tillfälliga äktenskapen. Men när jag läser norska tidningar och ser på TV-program ser jag att många politiker och norskor tycker att bruket av sharia-lagar är bra. Det är inte svart-vitt, det finns många i Norge som accepterar att muslimer lever enligt sharia-lag. Om du frågar mig, säger jag att det finns endast en lag och det är den norska. Det är den norska lagen som ger oss värdighet, rättigheter och friheter, punkt. Att muslimer har egna lagar som de säger sig ha fått från gud anser jag vara oacceptabelt. De behöver integrera sig i Norge.
Man kan undra i hur hög grad det verkligen är männen som står för kostnaderna när de skaffar sig nya hustrur, tillfälliga eller bestående. I flera fall har det uppdagats att män låter skattebetalarna ta notan när de ”skiljer sig” enligt europeisk lag, men förblir gifta enligt muslimsk lag och kvinnan och barnen uppbär bidrag som om hon vore ensamstående. Detta har blivit ett stort problem i Storbrittanien, i Norge och Danmark ser man det, och med stor säkerhet finns det också i Sverige. Men vem skulle vilja, eller kunna, undersöka detta?
Som en parentes kan berättas att misfar-äktenskapen i Egypten har skapat stora problem för de barn som blivit resultatet av sådana äktenskap mellan egyptiskor och saudiaraber på tillfälliga besök. Barnen blir faderslösa och utan ekonomiskt stöd när han ”skiljer sig” från den tillfälliga hustrun.
Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt