onsdag 17 augusti 2011

Gammelmedia, TT och 11-åringen en tragisk historia

11-ÅRINGEN Den så kallade 11-åringen, som tvingades av ett tåg nyligen då hon inte kunde uppvisa en biljett, orsakade ett närmast hysteriskt drev i gammelmedia (exempel från Aftonbladet). Man krävde i princip att SJ skulle göra avbön och konduktören ifråga hängas. Spaltmetrar ägnades åt att belysa denna pseudohändelse. Snart uppkom dock uppgifter om att allt inte var som slasktrattarna till tidningarna ville påskina. Exempelvis blev PI kontaktade av en kvinna som sade sig ha bevittnat hela händelsen och ifrågasatte starkt den mediala bilden. Historiens efterspel fortsätter nu med propagandacentralen TT, vars många lögner och förvanskningar vi belyst vid ett flertal tillfällen (se under Relaterat nedan), som både felciterat polisens presstalesman och arrogant inte anser sig ha gjort något fel.

Mats Nylén, polisens presstalesman i Örebro, var huvudkälla i rapporteringen kring den så kallade 11-åriga flickan. Han är kritisk mot hur medierna hanterat händelsen och uppger att han själv blivit felciterad av TT som var ivriga på att lägga orden i munnen på honom.

Nylén uppgav till TT att såväl tågpersonalen som polisen uppfattat flickan som äldre än 11. TT skrev att Nylén sagt att hennes födelseuppgifter inte måste stämma ”eftersom hon kommit som flykting från Afrika”.

– TT lade uttalanden i min mun och sammanfattade det jag så på ett sätt som kunde uppfattas att flyktingar från Afrika generellt sett skulle ljuga om sin ålder. Det jag sa var bara att det i det här fallet fanns oklarheter runt flickans ålder.

Nylén vände sig sedan till Nerikes Allehanda, en av de tidningar som publicerat texten från TT, för att söka upprättelse.

– De tog in en rättelse i webbtidningen som jag var nöjd med, men i den tryckta tidningen satte de ihop mitt bemötande med en annan artikel som självklart fick den andra artikelns rubrik. För att få ta del av min version blev man då tvungen att läsa hela den artikeln och därför har jag svårt att tro att rättelsen nådde lika stor publik som TT:s ursprungsartikel.

Enligt Nylén är vinklade artiklar en del av hans vardag och att han blivit luttrad med åren.

– Jag kan ju bara tänka att jag själv får försöka göra bättre ifrån mig nästa gång. Då kanske det blir att jag ställer upp i direktsänd lokalradio i stället. Där kan de inte klippa och klistra på samma sätt.

– Det här är ett bra exempel på när medierna far iväg med något som kanske inte helt speglar sanningen och som blir mer och mer vinklat på vägen, men också ett exempel på när makthavare går ut med åsikter baserat på var de läst i media. Håkan Juholt dömde ju ut hela SJ, till följd av denna nyhet, som kan ha en helt felaktig grund.

Mats Johansson, redaktionschef på TT, ser dock inget problem i det hela.

– Jag har pratat med Nerikes Allehanda och de kallar inte Mats Nyléns inlägg för rättelse utan för en uppföljning. Jag har också pratat med reportern som skrivit artikeln. Hade Mats Nylén kontaktat oss och menat att vi återgivit honom fel hade vi naturligtvis lyssnat på hans uppgifter, men så här långt ser jag inga skäl att ifrågasätta det vi själva har skrivit.

Second Opinion

Relaterat

Mystiken tätnar kring den så kallade 11-åringen

TT vinklar åter igen
TT fabulerar med sanningen – igen
TT vinklar Europols rapport om terrorism – övrig media sväljer villigt betet
TT förvanskar nyhet om zigenare – övrig media sväljer villigt betet
Dagens Nyheter ljög om SD-våld

PrintFriendlyShare



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt