söndag 31 juli 2011

Flydde hemlandet för sitt liv mördades av älskaren

MORD Rubriken ska delas upp i två separata händelser. Trebarnsmamman Besa Gashinus, 33, levde på flykt undan politiska förföljare i hemlandet Albanien. Hon sökte asyl i Sverige, oklart vilket år, och sa till Migrationsverket att hennes man, en polis, hade dödats år 2000 och delar av hans familj hade också mördats. Motivet skulle vara att de vägrade delta i att kväsa ett uppror. Även svärföräldrarnas hus utsattes för attentat och Besa Gashinus misshandlades och utsattes sexuellt våld.

Besa Gashinus använde olika identiteter och fick avslag flera gånger tills Migrationsverket slutligen gav henne och barnen uppehållstillstånd av humanitära skäl. Här fick familjen skyddade personuppgifter, i detta fallet ett fiktivt efternamn.

Besa och barnen bodde i Sävedalen utanför Göteborg. 2006 inledde hon ett förhållande med en nu 42-årig man från Kosovo. Han var dock gift och hade familj i Varberg. 42-åringen var mycket svartsjuk av sig. 2007 dömdes han till 10 månaders fängelse efter att ha misshandlat sin fru. Han var våldsam och sa flera gånger att att han skulle döda hustrun, stycka henne och gräva ner likdelarna. Denna svartsjuka visade han även Besa. Om hon träffade någon annan skulle hon dö, gjorde han klart för henne. Besa avslutade sedermera deras förhållande, eventuellt efter att ha träffat en ny man. Men 42-åringen fortsatte att sms:a henne

Några av sms:en från Besa Gashinus:

"Lämna mig i fred, för jag vill inte alls att du kysser mig."

"Respektera mitt beslut och lämna mig i fred. Jag vill börja ett annat liv, och du måste också bli tillsammans med din familj. Och leva ett liv så som det ska vara."

"Jag har ingen din galning."

"Prata inte mer med mig, du har gått för långt."

Några av sms:en från 42-åringen:

"Jag har dig framför mina ögon, du håller på att göra mig galen."

"Jag mår dåligt nu av att du har hittat den andre. Ja,ja jag ser det. Ja, killen, sov nu, ja Besa sov."

Mordet

Lördagen den 27 november 2010 väntade 42-åringen på parkeringen till hennes bostad. Besa hade varit och handlat medan hennes barn fanns hemma. Vid porten stiger han fram och skjuter henne i huvudet. Hennes barn hittade sedan sin mor vid porten. Besa avlider på tisdagen av sina svåra hjärnskador.

Redan på måndagen hade polisen vittring på 42-åringen. Men han flydde till Tyskland med hjälp av landsmän vilka även åtalades men friades. 42-åringen var anhållen i sin frånvaro men gav upp efter en vecka och överlämnade sig själv. Han nekade dock till mordet. I torsdags föll domen.

Göteborgs tingsrätt dömde

  • Skender Nuha, född 1969, för mord till fängelse 14 år. Han förekommer sedan tidigare under 32 avsnitt i polisens belastningsregister.

Tingsrätten gick på åklagarens linje och ansåg att Skender Nuha hade uppsåt att döda Besa och "närmast avrättat henne".

PrintFriendlyShare



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt