fredag 24 juni 2011

Handbollsdomare hotades efter match av nybyggarföräldrar

OSPORTSLIGT Den gångna helgen höll man ungdomsturneringen Eken Cup i handboll i Stockholm. Efter en av matcherna stormade två föräldrar(man och kvinna), tillhörande det förlorande laget, in på plan och gick till verbal attack mot de två domarna. En tredje föräldrer, eller möjligen vän till en förälder, ansluter och han knuffar till en av domarna och den andre domaren blev mordhotad (skulle skjutas).

PI råkar nu veta att den som mordhotade/knuffade är en afrikan medan mannen och kvinnan kommer från mellanöstern. Expressen tar också upp attacken och skriver att en av domarna knuffades omkull vilket inte stämmer. Istället handlade det om en kraftigare knuff bakifrån i axeln vilket gav killen en rotering i överkroppen.

Domaren som blev mordhotad har skrivit av sig och startat en tråd om sin upplevelse på Flashback. PI har endast korrigerat några ord, i övrigt är det intakt.

I söndags hände nog bland det värsta jag någonsin varit med om.

Jag, en 19-årig handbollsdomare, blev hotad till livet av en supporter på en ungdomsturnering. För nyfikna personer, så startade allt med att två lag möttes i en slutspelsmatch i turneringen. Det var en mycket lugn match, inga utvisningar, inga kontroversiella domslut överhuvudtaget.

Efter matchen så springer föräldrar från det förlorande laget fram till mig och min domarkollega (man är två domare i handboll) och börjar skrika svordomar samt väldigt starka påhopp rakt i ansiktet på oss. Min kollega får mottaga en knuff på axeln och tillsammans så får vi citat såsom ”Jävla idiotdomare!”, ”Ni är de sämsta domarna som finns!” och ”Ni blåser bara emot oss idioter!”. Redan då så känns det riktit oroligt och nära att något bråk eller slagsmål skulle bryta ut.

Jag och min kollega försöker då vända oss från dem för att tacka ledare och få signatur på matchrapporten. I det ögonblicket så flyger en boll förbiflygande på min vänstra sida och jag vänder mig om och ser två av de tidigare personerna (en man och en kvinna) som tidigare varit på oss och skrikit, samt även ytterligare en man som hade sparkat bollen (enligt uppgift från vittnen). Den nya mannen tar då två steg fram emot mig, och står då endast på cirka en armlängds avstånd ifrån mig.

Vid det här tillfället så hängde nästan smockan i luften, jag trodde för en stund att han skulle slå ner mig (han hade för övrigt ett paraply i handen som han säkerligen skulle ha använt). Jag gör inget speciellt utan står där och bara tittar på honom. Han säger då orden som fortfarande snurrar i mitt huvud, ”Jag ska hämta min pistol och skjuta ihjäl dig!”, och han skulle leta upp var jag bodde och komma och skjuta mig.

Jag gick omedelbart ifrån platsen då jag kände mig väldigt rädd för båda honom, samt de andra två (mannen och kvinnan) som också gick närmre mig.

Jag har nu varit och polisanmält mannen som hotade mig på polisstationen. Polisen som jag gjorde min anmälan trodde inte detta skall vara något problem att få till en förundersökning och till slut ett åtal då jag har 20-talet direkta vittnen (ledare från andra laget/föräldrar från andra laget/ledare i den anmälda förälderns lag och diverse turneringspersonal). Jag har även i samspråk med turneringsledningen skickat in en anmälan till Svenska Handbollsförbundet samt lagets egna förbund där de huserar. Turneringsledningen stöttade mig att lägga in en polisanmälan då de står bakom nolltolerans mot supporter- och spelarvåld/hot.

Jag har haft svårt att sova dessa nätter sedan händelsen och värst var det i söndags (natten till måndagen, då vi fortfarande låg kvar i staden i nära avstånd till händelseplatsen). Jag kan inte släppa det utan det ligger i hjärnan och gror. Som tur är så har jag mycket snälla domarkollegor och vänner som stöttat mig och försöker få mig och må bättre.

PrintFriendly Share



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt