OPERA Lars Vilks, som knappast behöver en närmare presentation, visar prov på sin stora konstnärliga ådra och inte minst humor. Han har beslutat sig för att använda den notoriska islamvurmaren Andreas Malm som objekt i två videos – en med vikt på Malms ”operamässiga begåvning” och den andra om ”växelspelet mellan konst och politik”.
Vilks skriver om projektet på SVT Debatt och nämner inledningsvis radiodebatten mellan Daniel Suhonen och Malm i fredags i P1.
Suhonens hovsamma kritik, som han framförde med största och trevande försiktighet, var tillräcklig för en exploderande Malm som, likt påven själv, alltid talar Ex Cathedra, och därför betraktar sig själv som ofelbar i sina åsikter. Han är besatt av Den Stora Klasskampen och varje sak som kan propagera för den är honom behaglig. Vad bryr sig en Malm om nyanser? Jag blev klar över detta när jag 2007, hastigt och lustigt, gjorde entré i den stora islamofobiska debatten. Det var på den tiden då konstnären med rondellhunden skulle dömas. För Malm och hans gelikar var saken enkel: Antingen är du för oss eller emot oss. Jag förstod då också att Malms ohederlighet som debattör var notorisk. Han drar sig inte för att rycka ut en mening ur sitt sammanhang och sedan belåtet argumentera för hur rasistiskt någonting är. Allt för Den Stora Klasskampen.
[...]
Som konstnär är jag mest intresserad av att studera islamofobins estetik. För att bemöta Malm (som sagt är det meningslöst att argumentera med en som är intellektuellt ohederlig) gjorde jag för en tid sedan två smärre videor om fenomenet Malm: Andreas Malm som skulptur. Den ena är kort och direkt och lägger vikt vid Malms operamässiga begåvning. Den andra är mera komplex och handlar om växelspelet mellan konst och politik.
Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt