torsdag 23 december 2010

Ingen kyrklig julavslutning på Glömmingeskolan

ÖLAND Glömmingeskolans elever har i många, många år haft sin julavslutning i Glömminge kyrka. Men inte i år. Istället hölls avslutningen under onsdagen att hållas i skolans gymnastiksal som i stort sett bara rymmer elever och personal. Och mängder med föräldrar gick till storms mot rektorns beslut, som vägrade ge sig.

Tidigare i veckan lät det så här:

– Jag förstår fullt att de känner att en tradition bryts. Men jag har tagit beslut utifrån skollagens skrivning om att religion och skola inte ska kopplas samman. Det handlar inte om att förneka den religion vi har här, säger rektor Sara Brogård.

När den förre prästen höll hårt på att avslutningen i kyrkan skulle innehålla välsignelse, valde rektorn att flytta julavslutningen från kyrkan till idrottshallen.

– Jag tycker inte det stämmer med skollagen med kristen välsignelse, därför flyttade jag avslutningen. Men den nya prästen är inte av samma åsikt, utan kan tänka sig att ta bort altartjänsten, vilket är positivt, säger rektorn Sara Brogård och menar att det i framtiden kan bli tal om avslutningar i kyrkan igen.

En föräldrer kommenterade beslutet:

– Jag respekterar hennes val men samtidigt undrar jag varför vi har alla dessa demokratiska råd som elevråd, föräldraråd och så vidare om vi ändå inte ska ha någon talan. Vi är många som vill vara med och det är många barn som vill sjunga sina intränade sånger för sina föräldrar, säger Birger Ramnebrink från föräldrarådet vid Glömmingeskolan.

Men beslutet stod fast. Avslutningen höll man i idrottshallen. I måndags sa rektorn följande:

– Avslutningen är på onsdag, jag kan inte ändra med så kort varsel. Nu ska vi göra denna avslutningen så bra som det bara går, sedan får vi se var kommande avslutningar blir någonstans, säger rektorn Sara Brogård.

Birger Ramnebrink höll inte med.

– Vaddå kort varsel? Det är väl inte så svårt att dirigera om en skock människor från idrottshallen till kyrkan? undrar han.

Barometern

PrintFriendly Share



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt