onsdag 2 februari 2011

Bilmålvakter, p-böter och obetald fordonskatt för miljontals kronor

BILMÅLVAKTER Fyra män från mellanöstern som är mantalsskrivna i Malmö ligger bakom målvaktsuplägget som lurar skattebetalarna på mångmiljonbelopp. Majid Wandi, Jalal Baltaj, Oussama Alaiyan och Abdul-Kareem Raad är landets i särklass värsta felparkerare – på pappret. Tillsammans äger de tusentals bilar som man hyr ut till andra. Får bilarna p-böter eller krävs på fordonskatter betalar man inte en spänn. Och lagstiftningen kan inte komma åt gänget. Kronofogden kräver dem på minst 25 miljoner.

PI har försökt utröna vem av dem som är 42-åringen. Antingen är det Jalal Baltaj eller Abdul-Kareem Raad.

Oavsett står 42-åringen i dag registrerad på 2629 personbilar hos transportstyrelsen och drygt sju miljoner kronor i obetalda parkeringsböter och fordonskatter. Hans enda kända adress är en postbox i Malmö. Nu har svenska myndigheter beslutat sätta hårt mot hårt. I november begärde skatteverket att 42-åringen försattes i personlig konkurs. Han är skyldig staten sammanlagt nästan 14,5 miljoner kronor.

Oussama Alaiyan, 35, var först med att systematiskt organisera verksamheten, uppger Kronofogden. Han var under flera år den i landet som hade mest obetalda p-böter, men 2009 låg han "bara" på tredje plats med sin skuld på 5,6 miljoner.

Listan leddes då av Majid Wandi, 49. Nästan 6 000 böteslappar har han liggande hos Kronofogden. Skulden för dessa är mer än 6,6 miljoner. Ytterligare 1,2 miljoner är obetalda vägskatter. Sammanlagt 7,8 miljoner.
49-åringen står totalt som ägare till mer än tvåtusen bilar.

Jalal Baltaj hade 2 344 fordon registerade 2009, med obetalda p-böter på fem miljoner. Kravet för vägskatter var ytterligare 1,5 miljoner.

Upplägget är enkelt. Som bilmålvakt står man för bilen. Sedan hyrs bilen ut för 600 – 800 kronor i månaden för varje bil. Och alla krav på p-böter skickas till dem. Och inget betalas. Målvakterna i sin tur tjänar miljoner svart på sin ”uthyrning.” Får Jalal Baltaj i snitt 700 kronor vardera för de 2 344 fordon som är registrerade på honom innebär det en månadsinkomst på drygt 1,64 miljoner kronor – som han inte betalar skatt för. Majid Wandis får in 1,44 miljoner kronor i månaden.

Krav på åtgärder – inget har hänt

Kronofogden och Transportstyrelsen lämnade den 27 maj 2009 in en lista med förslag på åtgärder till regeringen. Syftet var att minska de fordonsrelaterade skulderna och att försvåra för bilmålvakterna. Men inget har hänt hittills. De sammanlagda fordonsrelaterade skulderna fortsätter också att öka och ökade under perioden 08/09 med över 100 miljoner kronor. Den totala skulden uppgick 2009 till 1,15 miljarder kronor.

Sammanfattning av Kronofogdens och Transportstyrelsens förslag till regeländringar:

Legal panträtt i fordon. En legal panträtt uppstår i fordonet för varje skuld avseende trängselskatt, fordonsskatt och kommunal felparkeringsavgift. Panträtterna gör att det blir lättare för Kronofogden att driva in obetalda skulder genom försäljning av fordonet. Fördelarna med att använda sig av en bilmålvakt minskar då kraftigt.

Flytt av felparkerade fordon. Stat och kommun får flytta ett felparkerat fordon om den registrerade ägaren har obetalda felparkeringsavgifter på mer än 10 000 kronor. Fordonet behöver inte lämnas ut förrän skulderna har betalats.

Utökat användningsförbud på grund av obetald fordonsskatt. Användningsförbudet ska gälla även obetalda fordonsskatter som är äldre än från det närmast föregående beskattningsåret.

Samma regler för obetalda skatter. Ett enhetligt sanktionssystem införs för fordonsskatt och trängselskatt. Det innebär att också obetald trängselskatt medför användningsförbud för fordonet.

Vägra registrering. Transportstyrelsen får möjlighet att vägra registrera ägare till ett fordon, om den personen sedan tidigare har obetalda fordonsrelaterade skulder på ett betydande belopp.

Transportstyrelsen

Välkommen till det nya Sverige!

PrintFriendly Share



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt