onsdag 26 januari 2011

Rättegången som skakar om Norge

Flickorna på bilden har inget med artikeln att göra

PEDOFILKULTUR Två besläktade muslimska familjer anklagas för att ha begått eller medverkat till våldtäkt av ett barn under 14 år i Oslo tingsrätt. Fallet har beskrivits som ett av de allvarligaste i sitt slag i Norge någonsin. Målet gäller ett tvångsäktenskap, där en 13-årig irakisk flicka tvingades gifta sig med sin då 20-åriga kusin.

Enligt åtalet ska kusinen efter bröllopet bland annat ha våldtagit, misshandlat och hotat den unga flickan. Rättegången sker bakom lyckta dörrar och under stor sekretess. Massmedia fick idag följa flickans vittnesmål under onsdagsmorgonen från ett åtskiljt rum i Oslo tingshus.

Hela den makabra historien tog sin början i december 2006.

Jag trodde att de skämtade med mig när de sa att jag skulle stå brud till min kusin. En dag när jag kom hem från skolan blev jag tillsagd att gå till min faster. När jag kom dit satt där två döttrar till min mammas väninna som började sminka mig.

Den 13-åriga flickan blev uppklädd, utan att riktigt förstå vad som var på gång.

Min faster sa till mig att upprepa några ord som en man som stod bakom en dörr sagt. Jag vet inte vad han sa, men de hjälpte mig att upprepa orden. Efteråt gick vi in i vardagsrummet och firade med tårta och tog bilder. När min mamma efter en stund reste sig för att gå hem, fick jag inte följa med.

Då åklagaren i rättsalen frågar 17-åringen vad hon vid det tillfället trodde hade hänt, varför de firade, blev svaret att hon trodde att de firade att hon hade vuxit upp. ”Jag fick min första mens veckan före. Jag tänkte att det var det som firades, men det var lite pinsamt att fråga.”

Kusinerna vigdes av en imam i en lägenhet i närheten av centrala Oslo.

De två familjerna, nära släkt med varandra, hade kommit överens om att flickan skulle bo hemma hos sina föräldrar på veckodagarna för att inte väcka misstanke från skolmyndigheter, för att på helger och skollov att flytta över till sin kusins ["makes"] familj.

Livet hos kusinfamiljen, som leddes av en våldsam farbror som var familjens överhuvud, inleddes oskyldigt.

Från bröllopsnatten och ett par månader framöver sov 13-åringen visserligen i sin kusins säng, men det skedde inget av sexuell natur. Allt förändrades en helg när det unga paret blev lämnade ensamma av den övriga familjen.

Den här gången sa han att han skulle ha sex:

”Du är min fru och jag kommer att ta mina rättigheter mot dig, sade han. När jag vägrade började han att hota mig. Jag började gråta, men han bara skrattade, förklarade hon vidare.”

Kusinen drog fram en fickkniv som han höll för hennes hals. Så småningom började han slå flickan, och drog av henne kläderna. Den första våldtäkten i en lång rad fullbordades.

"Jag gav upp till slut", förklarade målsägaren om alla gånger kusinen tilltvingade sig sex med henne från det att hon var 13 tills hon var 16 år gammal. Flickan berättar vidare om att hon under dessa tre år levde i en konstant terror, med våldtäkter och slag och sparkar från "svärföräldrarna" som ett ständigt inslag i vardagen. Hon skulle dessutom sköta allt hushållsarbete i hemmet samtidigt som hon gick i skolan.

Efter ett tag gick det så långt att hon försökte göra motstånd, och hotade med att ringa Barnavernet (PI: norsk BRIS). Reaktionen från farbrodern blev våldsam:

Jag kan skjuta dig och sitta i fängelse på livstid. Det gör mig ingenting.

Till slut tog flickan dock mod till sig och kontaktade Barnavernet på skolan, som i sin tur slog larm till polisen.

De åtalade är flickans numera 24-åriga kusin, samt hennes faster, 47, farbror, 51, mamma, 38, och pappa, 40. Samtliga åtalade greps och häktades i mars förra året. Där har alla förutom flickans mamma och farbrodern suttit sedan dess.

Flickans farbror har flytt landet och är idag efterlyst internationellt via Interpol. Enligt polisen finns det indikationer på att han befinner sig i det land han en gång flydde ifrån, nämligen Irak.

Rättegången har pågått i sex dagar, och under den första dagen förnekade kusinen all skuld. Han menar att bara följt sin kulturs och föräldrars tradition. En liten kulturkrock, med andra ord. Även flickans faster och flickans egna föräldrarna nekar till brott.

Flickan har meddelat att hon inte vill att föräldrarna skall straffas i fallet. Hon förklarar att hennes föräldrar var maktlösa att stoppa tvångsäktenskap, att de endast var passiva deltagare i bröllopsarrangemanget. Polis och åklagare delar dock inte denna mening, och hävdar att flickan tvingas av sin nedärvda hederskultur att skydda sina föräldrar.

Den 17-åriga muslimska flickan bor idag med dold identitet och på hemlig adress någonstans i Norge eller utomlands. Enligt polisen kommer flickan befinna sig i stor fara för resten av sitt liv. Det har uppdagats att ytterligare en kusin har uppsökt flickans forna vänner i syfte att ta reda på hennes nuvarande hemvist. Om någon i släkten blir medveten om flickans vistelseort, finns det säkerhetsåtgärder som vidtas omedelbart.

Under de senaste tre åren har 567 barn i Norge fått hjälp i de mest allvarliga frågor som rör tvångsäktenskap. I ett antal fall har risken för tvångsäktenskap varit så stora att ungdomar har tvingats flytta till hemlig adress.

Läs mer om tvångsäktenskap i Sverige här.

VG – Trodde tvangsekteskap var fleip
VG – Ble tvangsgiftet som 13-åring – lever i livsfare
VG – Onkel etterlyst i tvangsekteskapssak

PrintFriendly Share



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt