måndag 24 januari 2011

Muslimer i Sverige ska styras från Malmö

MALMÖ Saeed Azam heter mannen bakom bildandet av det svenska fatwarådet, som utgörs av ett tiotal imamer från hela landet med avsikten att komma med svar eller råd, anpassade efter svenska förhållanden, om hur muslimer i Sverige ska leva. Enligt Azam finns det ett behov bland muslimerna att ha ett fatwaråd att vända sig till.

En fatwa grundades ursprungligen på ett yttrande av profeten Muhammed och bygger i dag på koranen och andra islamiska källor som tolkats av religiösa experter. Den kan ge svar på alla möjliga sorters frågor, från hur du ska bete dig på toaletten till om det är tillåtet att ta det motsatta könet i hand. Regler för den troende muslimen delas upp i två områden, människans förhållande till gud och mellanmänskliga relationer.

På internet kan man hitta ett stort antal olika sajter dit framför allt unga och andra generationens invandrare vänder sig för att få svar. Dock skiljer det en hel del mellan dessa beroende på vilket land eller rättsskola fatwan hämtats ifrån, därför beslöt Azam att nu bilda det svenska fatwarådet, som ska fungera vägledande för Sveriges samtliga muslimer.

– Vi vet bäst hur det ser ut i Sverige och vilken miljö människor lever i här.

– Om någon som nyligen flyttat till Sverige från ett muslimskt land frågar mig om han får gifta sig med ytterligare en kvinna blir mitt svar nej. Det är nämligen inte förenligt med Sverige och svensk lag. förtydligar Saeed Azam.

En talesperson för rådet är Abdelhafid Ben Mabrouk som tror att behovet av rådet är stort och att de frågvisa inte endast kommer vara privatpersoner, utan även myndigheter, statliga verk och journalister.

– Det finns många som är intresserade av hur muslimer ser på olika företeelser och har frågor. Här kan ett svenskt fatwaråd ge upplysning.

I samband med självmordsattentatet i Stockholm i december författades rådets första fatwa, som dock kritiserades på annat håll.

”Islams måttfullhet påbjuder tolerans och avvisar alla former av extremism och hårdhet i läror, lagstiftning och praxis. Förstörelse, spridande av skräck, terror och dödande har inget att göra med islam.”
– Vi tyckte att det var viktigt att understryka att självmordsbombare inte är förenligt med islam, säger Saeed Azam.

Den stora utmaningen blir att vinna erkännande hos den uppsjö av trosriktningar och församlingar som finns i Sverige. Stora moskén, som drivs av Islamiska förbundet, står utanför rådet, liksom Islamic Center i Malmö och ett antal mindre namnkunniga församlingar. Även bosniska och somaliska  muslimska grupper saknar representation i rådet.

– Vi tror på att vi har den specialistkunskap som behövs, eftersom alla imamer i rådet har religiös utbildning. De flesta imamer i Sverige saknar detta.
– I framtiden hoppas vi att även andra muslimska minoritetsgrupper ska ingå i rådet.

Till Dagen säger islamologen Jonas Otterbeck att det kan bli svårt för rådet att bli erkänt hos Sveriges samtliga muslimer, men betecknar samtidigt tilltaget som modigt och att det ska bli spännande att se hur det tas emot.

Skånskan · Dagen

PrintFriendly Share



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt