BORLÄNGE Det som från början var en mindre moské har nu vuxit till en svulstig plan om egen anläggning, ett islamiskt storcenter, som ska innehålla bönelokal, samlingslokal, bibliotek, studiecirklar med mera. Och efter år av tjat har nu kommunen givit med sig. Totalt ska det bli 2100 kvadratmeter stort (35 x 40 meter), två våningar och en elva meter hög minaret. Men den intiala fasen av bygget beräknas bli på 1 500 kvadratmeter i bottenplan. För den tänkta verksamheten bedöms att det krävs 200 parkeringsplatser. Bakom bygget står ”Islamiska Förbundet” i Dalarna med ca 8 000 (fanatiska) medlemmar och är sunniter.
Man har sedan 1990 hyrt in sig i en "källarmoské", vilket egentligen är en förfallen skola som heter Bullermyren, där halva delen är vattenskadad och avstängd. Enligt imamen Ali Hamad kommer hela Dalarnas muslimer till Bullermyran. Från Falun, Malung, Hedemora och Ludvika. Borlänge har blivit ett centrum för Dalarnas muslimer säger han och tillägger att inflyttningen av muslimer ökat de senaste åren. Dessutom har Islamska förbundet varit aktiva och medlemsantalet i föreningen ökat med 25 procent. Den omgjorda skollokalen i Borlänge är därför överfull under fredagsbönen och numera får många be på parkeringen(!) utanför.
I april 2009 uppvaktade de kommunen om att vara trångbodda och lade fram förslaget att köpa huset, riva och bygga nytt. Men kommunen sa nej. De vill däremot riva huset. Punkt slut. Imamen sa då:
- Vi har också sagt att kommunen kan renovera lokalerna och att vi sedan skriver ett långt hyreskontrakt. Men inte heller det är de intresserade av. Vi är en god hyresgäst som regelbundet betalar hyra. Varför ska de då riva lokalerna?
Det tillsammans med ökat medlemsantal och inte minst den allmänna muslimska uppfattningen att islam ska spridas i samhället, har fått imamen att tjata på kommunen om mark för ett eget bygge. Men det har gått trögt enligt imamen.
- Frågan har kanske inte varit mogen. Det är viljan som spelar roll. Många andra städer har kommit mycket längre, har han tidigare sagt.
Ali Hamad menade även att det känns en aning orättvist, och jämförde med andra grupper i samhället. Hans vilja är att Dalarnas muslimer inte ska särbehandlas, utan vara en del i samhället. Han hade även mage att prata om moskéfrågan som en symbolik. Ett positivt besked från kommunen skulle enligt Hamad vara en viktig signal till Dalarnas muslimer om delaktighet och integration.
- Verksamheten har funnits i Borlänge i mer än 20 år. Det handlar inte om några nya okända aktiviteter. Vi vill bara flytta verksamheten från den här lokalen till nya lokaler. Vi vill inget som är olagligt eller ologiskt.
Imamen kände inte att muslimerna blivit accepterade av kommunen och Tunabyggen.
- Jag vet inte hur lång tid det ska ta för dem att acceptera oss i samhället. Det känns inte som att de vill göra något som underlättar för oss muslimer i Borlänge. Vi har hela tiden samarbetat och försöker lösa många problem i samhället i frågor om skola, social, polis och andra offentliga myndigheter. Vi är ett stöd för de svenska reglerna och lagren.
Andra förslag har varit att köpa delar av Tångringsskolan, men det gick inte heller. Kommunen säger nej, som i sin tur föreslagit att förlägga en ny moské i en lokal i ett villaområde i Kvarnsveden. Men imamen menar att boende skulle protestera efter en tid och säger att de inte vill inte störa grannar och vill inte hamna i en sits där muslimer upplevs som jobbiga. Dessutom var den lokalen för liten.
Allmänheten får tycka till
Nu har man övertygat Borlänges kommunfullmäktige och man inleder ett samarbete för att finna bästa platsen för detta bygge där fanatismen och könspartheiden kan bre ut sig fritt. Meningen är att bygget ska komma igång 2012. Kommunen har nyligen pekat ut tre platser där ett islamiskt center kan byggas. Platserna är belägna vid tennishallen, på en åker alldeles intill Paradisvägen (notera namnet) och vid Soltorg.
Men allmänheten lämnas inte utanför detta. Folket ska få ge sina synpunkter på de föreslagna platserna. Samrådsförfarandet inleds nu i dagarna och pågår fram till och med den 14 februari. Planerna ställs ut i biblioteket vid Sveatorget, på stadsbyggnadskontoret i Palladium och på kommunens hemsida. Den 7 februari hålls också ett offentligt samrådsmöte i lokalen Orion i Folkets Hus.
Borlänge kommun
Planprogram
Planprogram
I tidningen Närbild Borlänge från 2009 skrev man så här:
Större enighet råder faktiskt i flyktingfrågan. Trycket är inte lika stort som i Södertälje, men åt det hållet. Det kommer för många, anser de stora partierna. Anhöriginvandringen har varit mycket stor och partierna vill ha en bättre spridning på mottagandet. Nu finns en tydlig oro bland de etablerade för att Sverigedemokraterna försöker exploatera flyktingfrågan. Därför är byggandet av en ny moské laddat.
– Folk tänker minareter och kupoler, men vi vill att byggnaden ska smälta in och följa svenska normer, annars kan den bli provocerande, säger både Nils Persson (S) och Ulla Olsson (M).
Imamen Ali Hamad skulle helst se kupol och minareter.
Diskussionen om utformningen gick vidare under 2009.
- Vi ska gå efter reglerna, men om reglerna tillåter kupol och minaret så skulle vi vilja ha det, säger imamen Ali Hamad.
Men både kommunalråd Kenneth Persson (S) och oppositionsråd Ulla Olsson (M) sa att en moské inte behöver ha igenkänningstecken som kupol och minaret. En moské bör smälta in i den omkringliggande bebyggelsen menar de.
- När jag besöker Stockholm, Uppsala och Malmö så ser moskéerna ut som en moské, och jag skulle önska att vi också fick tillåtelse att bygga på det sättet. Men vi respekterar de regler som gäller för de olika områdena, fortsatte Ali Hamad.
Men minareter och kupol stod på önskelistan, varken mer eller mindre.
- Jag önskar att politikerna och medborgarna i Borlänge är modiga och jobbar för mångfald i samhället.
- Vi är stolta över att vara svenska medborgare och vill att andra ska behandla oss som svenska medborgare, och inte som invandrare. Vi är en del av samhället och vi vill att våra medlemmar ska känna att de har samma rättigheter och skyldigheter som andra svenskar.
Peter Hultqvist, ordförande i näringslivs- och planutskottet, tyckte då att det är för tidigt att diskutera moskéns yttre detaljer i nuläget men sa samtidigt:
- Jag är övertygad om att vi hittar lösningar som stämmer överens med den byggnadsstil vi har i Sverige, och jag vet att det finns sådana moskéer på andra håll.
- Vi är tacksamma för de politiker som engagerat sig den senaste tiden för att lösa vårt lokalproblem. Det är många och Peter Hultqvist är en av dem, säger Ali Hamad.
PI får en känsla av att M och S helst hade velat skrika ut: Nej vi vill inte ha en moské alls i Borlänge.
Kan vi hitta tvivelaktigheter?
Finansieringen
På omvägar har folk påstått att kommunen ska betala mark och lokaler. Så är det inte. Kommunen säger blankt nej till att skjuta till pengar. Ett islamiskt center ska finansieras med egna medel, utan att skattebetalarna skjuter till pengar annars blir det inget.
Så var ska man få miljonerna ifrån? Imamen Ali Hamad har varit kryptisk och sagt att man dels samlar in från medlemmarna dels söker medel från fonder i muslimska länder. Men även från medlemmarnas släktingar i mulsimska länder. Ali Hamad påstår att eventuella bidrag från muslimska fonder inte innebär krav på förbundet, att göra si eller så:
- Vi är emot finansiering som kräver någonting tillbaka. Vi är självständiga. Vi säljer inte oss till någon idé eller extrema grupper.
Notera att de är sunnimuslimer och dessa fonder han pratar om är alltid saudiska, kända för att bidra med miljontals dollar varje år till moskébyggen runtom Europa i sina försök att sprida islamiseringen, och då är det inte den milda varianten. På så sätt skaffar man sig makt och praktiserar wahabismen. Saudipengar från rika araber innebär strikt islam, sharia baserat på sunnitiska wahabismen. I sin extremform är det Al-Qaidas variant.
Detta förnekar dock Ali Hamad till. När Dalarnas tidning intervjuade imamen kom finansieringen på tal. Tidningen tog upp frågan om en utländsk finansiär eventuellt skulle kunna påverka moskén i en mer extrem riktning. Ali Hamad suckade då över sådana teorier.
- Här bestämmer vi själva vad som händer och vad som predikas. Det är snarare så att om inte (varningsignal) kommunen underlättar för oss att hitta en lokal, så uppstår lättare små moskéer som skulle kunna ha mer extrem inriktning, svarade imamen.
Nästa varningsignal är hans alternativa finansiella stöd. Han kan tänka sig stöd Sveriges Muslimska Förbund. Ordföranden där är ökände islamisten Mahmoud Aldebe, mannen som skrev brevet 2006 om kraven på särlagsstiftning för muslimer. Något han försöker svära sig ifrån. I somras hoppade han av sin kandidatur för Centern efter hård press från partikollegor som inte accepterade hans medeltida syn.
Andra extrema kopplingar
Ali Hamad har även sagt att man samarbetar med studieförbundet Ibn Rushd. Detta studieförbund, vars slogan är ”islam är en del av Sverige”, fungerar som en paraplyorganisation för mängder av föreningar, drygt 70 st. PI har tittat på listan och hittat flera som direkt kan becknas som radikala för inte säga extrema. Bland annat finns ökända Bellevuemoskén i Göteborg och Islamiska Kulturföreningen i Malmö. Den sistnämnda är den stängda moskén på Ramels väg som utlöste kravallerna i december 2008. Dessutom återfinns ett antal extrema individer på Säpos lista om 200 aktiva extremister som besöker dessa källarmoskéer.
Antisemitiska demos
2006 demonstrerade Islamiska Förbundet i Borlänge mot Israel och konflikten i Gaza. Bland många av de demonstrerande muslimerna och medlemmarna fanns plakat med Davidstjärnan där hakkorset hade lagts in. Ali Hamad i Islamiska Förbundet sa då:
-Man använder hakkorset tillsammans med Israels flagga därför att det Israel gör just nu är precis samma sak som nazisterna gjorde mot judarna, säger Ali Hamad.
- Användandet av hakkorsflaggan får ses som en stark och allvarlig kritik mot vad som demonstranterna, och FN, anser vara ett olagligt krig.
Till sin hjälp den dagen hade de ökända socialdemokratiska Broderskapsrörelsen, intimt lierade med muslimska föreningar (islamister) i Sverige. Tomas Axelson, lokal ordförande, talade på demonstrationen och svarade sedan på kritiken:
-Det som användes var ju inte rena hakkors, utan snedställda och infällda i Davidsstjärnan, men jag tycker att det är olämpligt att jämställa nazism med sionism.
Han sa samtidigt att han ändå kunde förstå användandet av hakkors i demonstrationen, som ett uttryck för vanmakt.
- Man saftar på med det värsta man vet. Men plakat med hakkors gynnar inte vår sak, säger Tomas Axelson.
Peter Hultqvist, fd kommunalråd och ordförande i Socialdemokraterna i Dalarna kommenterade:
-Det är inte bra, men det var ingenting som Islamiska förbundet eller någon arrangör låg bakom. Skyltarna hade nog demonstrationsdeltagarna suttit hemma och gjort själva, säger Peter Hultqvist.
Enligt honom lovade Islamiska förbundets ordförande Ali Hamad att hakkors i framtiden inte ska finnas med i förbundets demonstrationståg. En dylik demo skedde i Kalmar 2009 där man viftade med svastikan varvat med arabiska och hatiska ”Hamasplakat”. Även där höll sossarna tal och frotterade sig med islamisterna utan att skämmas en enda sekund.
Protestbrev mot Nyamko Sabuni
Inför utnämningen av Nyamko Sabuni till integrations- och jämställdhetsminister skickade några muslimer ut en namnlista till mängder med islamiska föreningar, där man protesterade mot henne som minister. Där skrev Ali Hamad upp sig direkt och uppgav Islamiska Förbundet i Borlänge som avsändare. På den listan med 47 föreningar fanns även ökända som protesterade:
- Konveriten Ralf Wadman alias Usama El Swede. Hyllar Al-Qaida. Vän med terrordömda.
- Radikala Imamen Anas Khalifa, vars syster är niqab-Alia Khalifa som blev avstängd från utb.
- Mohamed Omar, den radikale islamisten och poeten som umgås och funnit sina gelikar inom extremhögern, iranska regimens spioner i Sverige och inte minst med antisemiten Ahmed Rami (radio islam).
–
Ahmed Rami har tidigare närmast försvarats av Jan Hjärpe så som sakkunnig i islam i samband med en rättegång om hets mot folkgrupp (judar). Citat av Hjärpe som tolkats som stöd för Rami är bland annat att
”Oberoende av de stötande uttrycken och omdömena i det som framförts i Radio Islam och i Ramis bok (Vad är Israel?) är det väl helt klart att Ramis ärende inte är att angripa judarna/judendomen (folkgruppen) i sig, utan att uppsåtet är att kämpa för palestiniernas sak” och att ”det primära syftet [med rättegången] är att få tyst på politiska motståndare i den konfliktfyllda palestinafrågan”
Jan Hjärpe är som bekant islamologen som media tvunget ska intervjua så fort muslimer är på tapeten, nu senast om terrorgänget som greps, där han förminskade deras terrorförsök. Dessförinnan handlade det om självmords-bombaren i Stockholm. Då hette det att denne var isolerad galning, psykisk sjuk och hade självmordstankar som kunde ha behandlats med terapi. Att lasta islam och hämta näring från Koranen var det inte tal om.
Ridå.
Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt