ISLAM Ayaan Hirsi Ali befinner sig just nu i Norge för att lansera sin senaste bok,
”Nomad”, som handlar om islam, de islamiska samhällena och mötet med den moderna världen.
Med utgångspunkt i sin egen familj och sin egen resa från det kaotiska Somalia till det välfungerande Nederländerna på 1990-talet berättar Ali om vad som sker då människor med rötter i ett islamiskt klassamhälle ska anpassa sig till ett modernt, demokratiskt samhälle. Inte minst skriver hon om hur människorna i väst viker sig för, eller inte törs, ifrågasätta de medeltida föreställningar som dominerar den islamiska världen.
– De muslimska länderna är i djup kris. Denna kris har utlöst en folkvandring från söder till norr. Ifall väljare och politiker i västländerna hanterar denna folkvandring galet kan själva idealen som västvärlden bygger på, upplysningens idéer, falla ihop.
Erfarenheterna hon hänvisar till härrör från hennes barndom i Somalia och östra Afrika, tiden som flykting i Nederländerna, åren hon satt i det nederländska parlamentet och 2006 då hon mer eller mindre kände sig tvungen att lämna Nederländerna.
– I det ena europeiska landet efter det andra talar befolkningsutvecklingen sitt tydliga språk: 2020 kommer 15 procent vara muslimer. 2050, plus eller minus något år, kommer 50 procent vara muslimer. Frågan är då om de europeiska samhällena fortsatt kommer att vara fria, jämställda, baserade på individuella rättigheter och politisk demokrati eller om de ska präglas av en klanmentalitet, starka spänningar och kanske inbördeskrig, vilket vi ser i många islamiska länder idag.
Hon ställer frågan vad som måste ske för att vi ska undgå en sådan katastrof och svarar själv:
– Den enda lösningen är att muslimerna ger upp sin klan- och stammentalitet och blir fullständigt assimilerade in i de europeiska samhällena. Tanken om det så kallade mångkulturella samhället måste överges, som den tyska förbundskanslern Angela Merkel nyligen slog fast. För att få till detta måste vi frigöra de muslimska kvinnorna från deras mäns, fäders och manliga familjemedlemmars grepp. Frigörs de muslimska kvinnorna kan man knäcka det muslimska patriarkatets främsta bastion, nämligen kontrollen över kvinnorna.
Feminister i väst borde här ha en huvudfråga, men har dessvärre gjort sig skyldiga till ett grovt svek. Problemet är att muslimerna kom till Europa då det mångkulturella tänkandet var som allra starkast. Muslimer blev mer eller mindre definerade i linje med de svarta i USA. Då den muslimske mannen krävde rätt till självstyre – däribland för att inom familjen behandla muslimska kvinnor som andra klassens människor – blev detta respekterat av den liberala intelligentian i väst.
I boken hävdar Ali att muslimer visserligen fortsatt kan integreras i de västliga samhällena men är betydligt mer skeptisk till islam.
– För det första har islam till en extrem grad behållit det konservativa tänkandet från det förmoderna patriarkala stamsamhället, så som det var i Arabien under 600-talet. För det andra lägger religionen ensidig vikt på vad som sker efter döden. Denna dödskult drar tankarna bort från hur samhället kan förbättras här och nu.
Slutligen är det så att muslimer ser tillbaka på islams storhetstid, då de regerade över ett imperium från Indien till Atlanten. Att imperiet gick under skyller de på islams fiender och påtar sig en destruktiv offerroll. Tillsammans är detta tre element som jag tror har varit avgörande för att merparten av den islamiska världen är fastlåsta från den moderna utvecklingen.
Ifall islam kan moderniseras med hjälp av en nytolkning av koranen säger Ali så här:
– Problemet är att två starka krafter inom den muslimska världen är absolut bokstavstroende: det gäller härskarna i de arabiska länderna och de extremistiska fundamentaliststaterna. Den som hävdar att man kan tolka sig bort från de svåraste kapitlen i koranen möter på massivt motstånd från båda dessa mäktiga krafter. Muslimer är dessutom uppfostrade till, från de är ganska små, att utan förbehåll tro på vad Allah och hans profet Muhammed säger. När koranen entydigt motiverar våld mot andra religioner och klart slår fast att en kvinnas vittnesmål är värt hälften av en mans, är det inte något man kan omtolka utan att få både Allah och hans profet att framstå som meningslösa figurer. Den så kallade nytolkningen hamnar i en återvändsgränd.
Ayaan Hirsi Ali – korta fakta
Född i Mogadishu 1969. Flydde undan ett tvångsäktenskap till Nederländerna 1992 där hon snabbt lärde sig språket, studerade vid universitetet och blev invald i det nederländska parlamentet 2003.
Efter 11 september deklarerade hon sig själv som ateist.
I november 2004 blev skådespelaren och TV-producenten Theo van Gogh mördad på öppen gata och islamisterna bakom mordet förklarade att Ali var nästa mål.
2006 uppdagades det att hon fått uppehållstillstånd i Nederländerna på oriktiga grunder, vilket hon själv förnekade, varpå hon förlorade sitt nederländska medborgarskap och gav då även upp sin plats i parlamentet.
Bor nu i USA där hon arbetar för den konservativa tankesmedjan American Enterprise Institute.
Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt
